Af Jesper Schou Hansen
Efter anlæggelsen af en metrostation ved Gammel Strand er det blevet tid til at se på Nybrogade. Den er nu blevet til en bred promenade ved kanalen, har fået 13 nye træer og 27 flere cykelparkeringspladser.
Projektet har kostet 31 parkeringspladser livet for at gøre gaden mere cykel- og forgængervenlig. De er erstattet af 27 cykelparkeringspladser og en bred promenade ved kanalen med nye træer omkranset af københavnerbænke, der inviterer til en længerevarende pause.
Det har længe været et politisk ønske, at Nybrogade skulle renoveres. Færdiggørelsen af den 200 meter lange Nybrogade markerer afslutningen på arbejdet med at anlægge en promenade hele vejen langs Frederiksholms Kanal – fra Prinsens Bro over Gl. Strand og til Holmens Bro.
Smalle fortove skal forhindre udeservering
Lokaludvalget for Indre By og beboerne omkring Nybrogade har været aktive i planlægningen og fra starten har især beboerne peget på, at de frygtede, at gaden ville ende med mere udeservering og natteliv. Den bekymring har man taget til sig på Københavns Rådhus. Derfor er gaden anlagt med smalle fortove, som ikke lægger op til udeservering.
Et ønske om at reducerer antallet af cykel p-pladser, og flytte dem til en anden placering, er dog ikke imødekommet.
Blandt andet af hensyn til borgerne i området er promenaden anlagt ved kajen i stedet for ved fortovet. Det er sket for at skabe ro og for at sikre, at Nybrogade opleves som et sted, hvor man holder en stille pause snarere end et caféstrøg med konstant gang i den.
En anelse forsinket
Renoveringen af Nybrogade er lavet med respekt for det historiske udtryk, eftersom den er en del af middelalderbyen samt for skabe en bedre forbindelse for fodgængere mellem Frederiksholms Kanal og den nye metrostation på Gl. Strand.
I forbindelse med projektet er der blevet etableret en skybrudsledning af HOFOR, så området er bedre sikret mod fremtidens vejr. Projektet blev dog forsinket med tre måneder, fordi der fra det gamle bolværk ved Frederikshavns Kanal dukkede arkæologiske fund op, der først skulle undersøges nærmere
Billedtekst
For at undgå en ellers oplagt udeservering, så har kommunen bevidst valgt at gøre fortovet smalt. Foto: Københavns Kommune.
Be the first to comment